22 december 2010

Bajenrummet

Jag och Stina har ju varit ofrivilliga särbos ganska länge nu och det händer att vi pratar om ett framtida gemensamt hushåll. Vi är väldigt inne på att ha tre rum och kök. När sovrum och vardagsrum är inrett blir det således ett rum över och användningsområdet för detta "aktivitetsrum" är vi inte riktigt överens om ännu. Man skulle till och med kunna säga att tvisten kan vara grogrunden till en framtida konflikt.

Stina vill ha en ateljé där hon kan pyssla och ha alla sina pysselrelaterade grejer i. Pysselgrejer? tänker du, hur mycket kan det vara liksom, men det ska jag säga dig att hon äger en ansenlig mängd papper, klister, penslar, målarfärger och andra "bra att ha saker". För att inte tala om alla "fina saker" som hon ska komma på något bra att göra med.

Mitt förslag, som dessutom råkar vara det bättre av de två, är ett Bajenrum. I mitt Bajenrum ska jag titta på Bajen, läsa om Bajen och tänka på Bajen. Jag ska även dricka whiskey i mitt Bajenrum för att orka titta på Bajen när de torska mot Ljungskile. Rummet ska givetvis inredas i grönt och vit och väggarna ska prydas med Bajenflaggor samt bilder på mina hjältar. Det här är ju inte bara en vinning för mig, jag menar Stina kommer ju slippa allt Bajen-(och fotbolls)relaterat i övriga lägenheten. Hon slipper sin skrikande pojkvän i vardagsrumssoffan varje gång som Hammarby lirar på tv. Jag ser det här som en investering i vårt förhållande.

Tror att det kommer att sluta med att vi drar en linje tvärs över rummet med silvertejp och sitter på var sin sida i våra egna små drömvärldar. Oavsett vad så heter det fortfarande "Bajenrummet". Det är viktigt att poängtera det.

Inga kommentarer: