29 november 2010

om att städa på ett dagis

har vikat två gånger på samma skola. De har ringt ytterligare två gånger och velat ha dit mig, men då har jag inte kunnat för att det krockat för mycket med skolarbetet. once you get in you'll never get out.

Men jag klagar inte, det är ju klart bekvämare för mig att komma tillbaka till samma skola flera gånger istället för att hoppa runt bland kommunens 1-9 skolor.

Det är ganska behagligt att bygga torn av kapplaklossar och spöa ungarna på rundpingis och få betalt för det. Ljudvolymen och känslan av att inte ha någon överblick på vad ungarna egentligen gör kan dock vara tröttsam.

Och detta förbannande städande. Flera gånger om dagen ska det städas och plockas undan för att sedan stökas ner igen. Ungarna är hyfsat ofokuserade inför denna uppgift (städbiten alltså, stöka ner är de duktiga på) och påbörjar hela tiden nya lekar istället för att städa upp de gamla. "Jag har inte lekt med det där" heter det, alltid är det någon annan som har dragit fram och lekt med just de sakerna som ska städas undan. För det första så har inte jag heller lekt med de leksakerna, men ändå får jag städa undan skiten -själv-. För det andra har imbicillen inte heller plockat undan det som denne de facto har lekt med. Jag är inte den som tjatar på folk i onödan och orkar inte riktigt ta konflikten hela tiden. Därför är jag nog olämplig som dagisfröken i ett längre tidsperspektiv.

Jag känner att vi som grupp saknar ett gemensamt mål i det här städandet. Jag vet att jag måste lämna över barnen till en annan avdelning innan kl 16.20, men ungarna skiter ju i vilket, de har ju roligt där de är och bryr sig föga om rutiner. Det är bara jag som vill till den andra avdelningen så att jag får sluta för dagen. I en skolklass hade jag helt enkelt inte låtit dem sluta förrän de hade plockat upp alla saker (kollektiv bestraffning is the shit), då hade det blivit fart på dem. Vi hade fått ett gemensamt mål, dvs att sluta för dagen, men den typen av metodik biter inte på sexåringar. Sexåringar börjar leka Scooby Doo -den otecknade- istället. Det är ingen stillsam lek kan jag lova.

Jag gillar ju inte ens att städa hemma hos mig själv.

1 kommentar:

Unbeck sa...

Finns det inte folk som har städning som professionel sysselsättning som borde ta hand om sådant?