8 november 2010

när karaktären krackelerar

Honken är mot sitt förnekande del av facebookfamiljen. Pakten är officiellt bruten. Från början var vi fyra som sa att vi aldrig skulle skaffa facebook. Sparven visade snabbt svaghet, därefter var det G:son som uppvisade bristande karaktär. Och nu i helgen skaffades det ett facebookkonto till Honken, mot hans vilja förvisso, men ändå. Det är ju inte så att han har raderat det direkt. Sveket går inte att bortse från trots de förmildrande omständigheterna.

Med en aning vemod konstaterar jag att jag är last man standing. Logiken bakom min principfasthet präglas av bristen på logik. jag är väl medveten att det är en kamp mot väderkvarnar som jag för. Att jag omöjligt kan vinna i det långa loppet och att i takt med att vägar skiljs åt så blir det allt svårare att hålla kontakten med personer som betyder mycket för mig. Speciellt med tanke på att facebook idag är kung på kommunikation.

Jag har alltid haft ett i grunden ganska barnsligt behov av att inte lyssna på när andra säger åt mig att göra saker som strider mot min egen uppfattning om hur det borde vara. Det handlar ytterast om kontroll och några av de få saker som jag inbillar mig att jag kan kontrollera är mina egna handlingar. Jag tycker att tillgängligheten och överskottet på information om människors privatliv är både påträngande och överflödig. Det som inte står på facebook har inte hänt

Facebook som företag är i allra högsta grad ett tvivelaktigt sådant. Den dagen som de bestämmer sig för att sälja all den information som de enligt avtal har rätt till kommer det att handla om oerhört mycket pengar till redan rika människor. Vidare så är ingen slump att jag aldrig har skrivit mitt eller någon annans fullständiga namn här och varit restriktiv med bilder på människor i min närhet. Förföljelsemani kanske, men det lär knappast komma mig till last i något sammanhang. Att alltid finnas en googlesökning från alla tänkbara människor är ingenting som tilltalar mig.

Jag får helt enkelt flytta ut i en koja i skogen tills nästa version av lunarstorm lanseras. Då ska jag vara först av alla.

1 kommentar:

Annika sa...

Ska vi starta en "vägra facebook grupp?"......./Mamma